Cemaat ve Birey

1021

Batı toplumunun bireyeselliği Doğu toplumlarında sürekli eleştirilmiştir ve birey kavramı Doğu toplumlarında yeterince gelişmemiştir.

Doğu toplumlarında Devlet, aile , cemaat kavramları dominant bir hal almış ve hep kutsanmıştır. Birey yerine devletin, ailenin ve cemaatin önde gelenlerinin bir çok şeyi bazen herşeyi bireyden daha iyi bildiği ve birey adına karar verdiğini görürüz.

Bu düşünce biçimde devlet vatandaşa bırakılamayacak kadar mühimdir, vatandaşta bu işleri bilemeyecek kadar cahil.

Cemaatte de durum farklı değildir.

Bir bilen , düşünen her zaman mevcuttur.

Geri kalan ise itaat et kurtul ile kendini avutur yada istişare ettim bir sevap aldım züğürt tesellisi ile.

Aslında durum öyle değildir.

İtaat et kurtul da , istişare ettim bir sevap aldım de eksen kaymasının ve bazı şeyleri suistimal etmenin talihsiz sonuçlarıdır.

Bireyin olmadığı yerlerde devlet baba rolüne girer, cemaatin eskileri de “abi”.

Bu ikisinde de bireye güvenmeme ve bireye müdahale etme gerekliliği zorunludur.

Birey evlenirken, okul seçerken , tatil yaparken, bütçe yaparken, ev alırken mutlaka o bir bilene danışmalıdır.

Asıl temel soru şu:

O herşeyi bilen birileri olmazsa ne olur?

Aslında hiçbir şey olmaz, çünkü herşey uzun vadede en doğru yolu bulur, su akar yatağını bulur misali.

Sebebini Adam Smith 1700’lerde “bırakınız yapsınlar, bırakınız etsinler ” ile açıklamış.

Modern iktisadın kurucu babası;görünmez el dediği piyasanın herşeyi bir türlü en optimum hale sokacağını belirtir.

Dolayısıyla insanların maaşı, izini , evliliği, emekliliği ve sağlık sigortası için alternatif planlara ,uygulamalara ve müdahalelere gerek yok.

Hele hele tamamen farklı kişi ve kişilikleri tek bir kalıba sokmaya çalışmak tam bir Kemalist zihniyetin yansıması.

Abilerin tecrübelerinden faydalanmak ve onların tavsiyelerine açık olmak elbette güzel birşey tabi ki özel hayata müdahale edilmediği sürece.

Din nasihattır dolayısıyla insanların bir araya gelip hayırı hatırlatması, sohbeti canan yapmasıdır asıl olan.

Bunun dışındaki “bu iş neden bana sorulmuyor”beklentisidir bir çuval inciri berbat eden.

Batı toplumlarında Abi yoktur çünkü birey vardır zaten birey varsa abiye ihtiyaç yoktur.

Herkes adına bir kişinin düşündüğü yerde ortak akıl yürürlükten çıkar ve Herşeyi düşünenlerin bir yanlışı veya bir taraf değişimi de koca bir kitleyi otomatikman bataklığa şaplar.

Onun için düşünen, eleştiren, sorgulayan bireylerin olduğu topluluklar hayata uzun vadede daha sıkı tutunabiliyorlar ve başarılı olabiliyorlar.

Tek adamı kutlayanların hali ise ortada.

 

Hikmet Şahin

Yayınlarımızın devamı adına, sizleri destek vermeye davet ediyoruz.

1 YORUM

  1. Sayın yönetici :

    Yazılarda ilgi çekici konularda fıkralar paylaşılması güzel bir şey fakat ; yazı yazan yazarların yeterlilikleri oldukça alt seviyede olabiliyor.
    Lütfen yazılarını paylaştığınız yazarların belli bir kültür seviyesinde olmasına dikkat ediniz.
    Cemaat ve Birey yazısı bende bu duyguları ortaya çıkardı.Lütfen , siz de yazarsanız yayınlarız gibi bir açıklama getirmeyiniz.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here